Özertuna
Küllerinden Doğmak
Marmaris Bal Evi, 2022
Balmumu, parafin, renkli pigment, ahşap, metal
70x160x50cm
Uluslararası Marmaris Kültür ve Sanat Festivali için üretilmiştir.
Küllerinden Doğmak,
Kaidesi bir arı kovanı olan heykel ahşap kovan çerçeveleri içine balmumundan yapılmış dört farklı rölyeften oluşmaktadır. Rölyefler; bal peteklerini andıran yüzeyleri ve renklendirilmiş balmumu döküm tekniğiyle dört çeşit doğa halini izleyiciye sunmaktadır. Yeşil bir kızılçam ormanı görüntüsüyle başlayan bu döngüyü bir sonraki rölyefte bir yangın senaryosu izlemektedir. Geriye kalan iki kovan çerçevesi ilk olarak doğanın yangından sonraki siyah beyaz kül halini ve ikinci olarak küllerden tekrar yeşermesini konu alan rölyeflerden oluşmaktadır.
Doğanın bir parçası olan yangının ve doğanın bu yıkımla nasıl baş ettiğine ve kendini nasıl yenilediğine dikkat çeken bu heykel izleyiciye bu döngünün kabulünün önerisini sunmaktadır. İzleyicinin heykelin etrafında dönerken gözlemleyebileceği değişim, dönüşüm ve iyileşme hali birbirine dayanmış ve birbiri olmadan ayakta duramayacak çerçeveler ile doğanın dengesinin öneminin altını çizmektedir.
Çam ormanlarının bu hallerinin doğallığı renkleriyle dört mevsime (Küller kışa, yeşerme bahara, yeşil yaza, yangın sonbahara) gönderme yapmaktadır. Bu gönderme bu dört halin de yeniden dönüşeceğine ve geçiciliğine dair düşünme fırsatı sunmaktadır.
Son olarak büyük bir yıkım ve kayıp yaratan bu yangınların ardından çam ormanlarının tekrar yeşereceği, iyileşeceği ve kendini onaracağı umudunu barındıran yangın geçirmiş ve filizlenen bir çam kozalağı heykeli ‘Pandora’nın Kutusu’ mitolojisindeki gibi ahşap arı kovanının içine bir umut göndermesi olarak yeşerecektir.